RSS
 

Darksiders: credits aneb Járo, pojď, budeš v titulkách!

15 Nov

Dohrál jsem DarkSiders (mikrorecenze brzy), vychutnal si vcelku povedený konec, a pak koukal, koukal a koukal a koukal (a ještě chvíli koukal) na titulky. Musím předeslat, že na závěrečné titulky koukám často. U filmů úplně vždy, přijde mi to jako takové moje intimní vyjádření úcty autorům – a neúcty k nervózním pracovníkům multikina, které tím zdržuji od jejich lovu na kelímky (na který by se nejraději vydali už v půlce filmu). Titulky jsem, neklame-li mě paměť (což klidně může), nedokoukal snad jenom v případě, že jsem odešel v půlce filmu (a i to se stalo jednou), s překvapením ale zjišťuji, že u her to nedělám. A právě při dohrávání DarkSiders mi došlo, proč. Vlastně jsou důvody dva – jednak jsem doma, hru dohraju třeba ve tři v noci a chci spát, důležitější ale je fakt, kdo v nich je. Jsou totiž plné darmošlapů.

Projděte si Credits libovolné hry a počítejte, kdo ze zobrazených na hře opravdu dělal. V DarkSiders je to úplně typické – nejdřív proběhne krátká sekce Vigil Games, zobrazující designéry, programátory, grafiky, zvukaře a dva šéfy, ještě kratší představení lidí, co dělali animované sekvence, a pak přijdou sáhodlouhé „THQ credits“, kam vydavatel (a vlastník Vigil Games, nutno říci) narval úplně každého, kdo byl v době dokončování hry v kanceláři. Svačinářku. Chlapíka, co se stará o počítače. A to ještě není to nejhorší. Co sakra na DarkSiders dělal „Teritory manager THQ“ pro Benelux? Co „Associate Export Manager“ pro region Asia Pacific? A proč jsou v kreditech právníci? A HR? Ředitel kreativního managementu (co to vůbec je)? Účetní – fakt je tam účetní! A sekretářka? Už jen jako uhnilá třešnička na dortu se zhruba vprostřed titulků válí Epic Games China, u kterých dělali THQ hutný outsourcing, uvedení přesně tak. Epic Games China (a ani jméno navíc).

Když dohrajete starou Operaci Flashpoint, běží titulky, kde je nejprve nás zhruba dvacet, co jsme hru udělali, a pak minimálně jednou tolik lidí z Codemasters. Ať počítám, jak počítám: k nám do kanceláře v životě zavítali dohromady tři. Jeden producent (Richard Blenkinshop) se o nás staral, s jednou paní (Laura Peterson, myslím) jsem si dopisoval o nějakých technických věcech, jistý Ghulam Khan vedl testerské oddělení v CM. Pak jsme samozřejmě měli pár testerů, jeden šikovný Amík (myslím, že to byl Amík) nám psal finální dialogy a spolupracoval na scénáři. Někdo navrhl krabici, někdo ji schválil, ale co dělalo těch dalších třicet lidí, netuším. Vlastně jo, tuším. Prostě TAM BYLI. Jistá pikantérie je, že na Mobygames, kam se titulky přepisují ručně, to někdo vzal za „správný konec“ a prostě tam přepsal jenom nás, z CM ni človíčka, čili to odneslo i těch pár, co s hrou opravdu pomáhali.

Ono to zní jako prkotina, navíc jsem si jist, že u filmu to bude podobné, na druhou stranu tam opravdu spousta lidí na projektu tak či onak dělá, a i když někdo třeba jenom nosí režisérovi židli, svým způsobem se tím na filmu podílí – minimálně tím, že jede na natáčení (kdyby mu nosil židli v kanceláři, zatímco režisér točí v Barmě, nedávalo by to smysl). HR oddělení prostě na hře nedělá, tečka. Ti pracují pro společnost, která pracuje pro společnost, která pomáhá společnosti, která hru dělá. A do titulků se podle mne nemají co cpát, to se pak internet hemží herními „celebritami“, kteří mají za sebou desítky legendárních projektů, se kterými nemají naprosto nic společného, jenom byli se skutečnými tvůrci jednou na obědě (a ještě jim ho určitě nezaplatili). Mementem a vrcholem řečeného budiž pak evropský release Warhammeru Online, který na starém kontinentě provozovala jistá GOA (nikdy předtím ani potom jsem o té firmě neslyšel) a v EU manuálu je vyjmenovaná úplně celá odshora až dolů s tím, že na samém konci je malým písmem napsáno: „Jo… a ještě děkujeme EA Mythic za to, že udělali tu hru“. Kam ten svět spěje? Já jsem zvědavý na to, kdo stvořil hru, která se mi líbí. A chci, aby se ke mně chovali fér a řekli mi to. Darmožrouti mě nezajímají. Dík.

 

Posted in Hry a hraní

 

Komentáře zapovězeny. Zcela.