RSS
 

Recenze v otázkách a odpovědích – Watchmen (BR)

29 Jun

(Otázky byly nudné, tak jsem je smazal, za odpověďmi si ale stojím!)

A: Zack Snyder, po 300, před Sucker Punchem.
A: Stále Sucker Punch, ale Watchmani mu šlapou na paty. A 300 vlastně taky.
A: Ne, hlavně proto, že kdo hledá, najde. „Strážci“ jsou tak moc barev na malířském plátně, že se může snadno stát, že přes ně někdo neuvidí obraz. Stejně jako u Sucker Punche si myslím, že to je hlavně chyba předsudků a diváka, ne autora.
A: Ano.
A: Hlavně je to jedna velká alegorie. Zase. Reflexe doby, reflexe společnosti, ohlédnutí za tím, kdo to vlastně jsou ti „superhrdinové“ (ve všech smyslech slova). A kdo lidé.
A: Ne, hlavní myšlenku vystihl už komiks, Snyder ji „pouze“ zfilmoval. Kdyby ale kvalitní adaptace nemohla být samostatným uměleckým dílem, k čemu by byl Branaghův Hamlet, Rappeneauův Cyrano nebo tisíc jiných věcí?
A: :)
A: Rozdílů je dost, Snyder nicméně dokázal přesně to, co výše zmínění autoři jiných povedených adaptací: zachovat naprosto smysl díla a přitom přijít i se svým osobitým názorem jak na dílo, tak na věci, které komentuje.
A: Nadhled a přesah je vlastně všude, na tenhle film je potřeba se dívat s otevřenýma očima (a pusou – a vlastně hlavně s otevřeným srdcem).
A: Ne, videoklip ne. Spíš poezie. I v ní některé věty samy o sobě nedávají smysl a slova jsou divně řazena.
A: Nadsázka samozřejmě. Nebo si někdo fakt myslel, že ten žlutý kostým přišel někomu cool a sexy? Ale o to jde.
A: Je to tak. Že to naprosto skvěle vypadá a parádně funguje i jako čistá audiovizuální jízda, je nakonec až na posledním místě. Jak podivné!

HODNOCENÍ: ROZHODNĚ ANO

Film: Strážci (Watchmen; USA, 2009)
IMDB: Watchmen
Režie: Zack Snyder (300, Sucker Punch…)

Hodnotím “finální” režisérkou verzi, která má bezmála čtyři hodiny.

Úvodní titulky (video bohužel nejde přehrávat přímo tady, jen odkazovat):

Předloha: Alan Moore / Dave Gibbons: Watchmen (1987) – dostání třeba na Amazonu.

Komiks jsem četl (až po filmu) a je fajn. Některé vybrané scény jsou zpracovány “doslovně”, jiné jsou zkrátka adaptovány, některé vypuštěny, jiné doplněny. Pořadí některých střihů zpřeházeno pro větší kompaktnost. Takřka náhodně vyskakující scény “komiksu v komiksu” jsou v režisérském sestřihu filmu vloženy jako animovaný film na pokračování. Kupodivu velmi mnoho zjevně “komiksových” vizuálních nápadů v komiksu není! Některé typické komiksové hlášky jsou také pouze ve filmu. Zejména vizuální poetika komiksu je ve výsledku malinko jiná, což bych si dovolil přisoudit době vzniku (1987).

K hodnocení: Po práci pro milión časopisů, webů a jiných obskurností jsem dospěl k závěru, že umělecká díla (vzato zeširoka, tedy včetně her a třeba televizních seriálů), jsou buď DOBRÁ, nebo ŠPATNÁ, hodnotím tedy ANO nebo NE. ANO znamená, že na film máte jít, hru hrát a knížku někomu dát (protože je tlustá a vy ji číst nebudete), NE pak opak (vyjma knížky – tu taky někomu dejte, ale někomu jinému, než v prvním případě). Pro výjimečné příležitosti jsem si nicméně dovolil (je to ostatně MŮJ blog) zřídil ještě dvě speciální kategorie: ROZHODNĚ ANO pro věci, které považuji za výjimečné (třeba Hodiny) a ROZHODNĚ NE pro díla, která se v naší realitě vyskytla omylem (cokoliv od Uwe Bolla nebo skoro cokoliv od Paula W. S. Andersona).

 

Posted in Minirecenze (film)

 

Komentáře zapovězeny. Zcela.